Kenyataan Media MAPIM – Membantah etika pelaporan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengaibkan

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM)  membantah cara pelaporan yang kini sedang disiarkan dalam pembicaraan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bukan sahaja ia menyalahi nilai dan prinsip pelaporan Islam malah ia sangat berbaur konspirasi politik ia amat jijik untuk menjatuhkan seseorang musuh politik.

Adalah sangat mengejutkan bagaimana media cetak  sekali lagi membiarkan pelaporan yang sangat melampau terhadap pembicaraan kes beliau sepertimana pernah dilakukan pada 1998.

Apakah niat sebenar pelaporan seperti yang disiarkan dalam pembicaraan itu sehingga menjadi sangat menjijik dan memalukan untuk dibaca oleh masyarakat terutama dikalangan generasi muda malah dikalangan  kanak-kanak sekalipun.

MAPIM mempersoalkan etika apa yang diguna oleh media cetak dan elektonik ketika melaporkan secara eskplisit segala perlakuan dan percakapan yang yang didakwa berlaku.

Adalah sangat malang ketika mana media massa mengambil kesempatan sepenuhnya untuk mendedahkan suatu pembicaraan mahkamah secara terperinci yang berkaitan dengan kes seumpama ini.

Hanya kerana ia dikaitkan dengan Ketua Pembangkang , adakah etika kewartawanan dan pelaporan media harus mengenepikan nilai moral yang didakwa cuba dipertahankan.?

MAPIM tidak nampak niat lain selain media ingin menjayakan agenda memburukkan imej Anwar Ibrahim seburuk-buruknya.

MAPIM berpendirian menjatuhkan seseorang musuh politik dengan cara menfitnah dan mengaibkannya melalui media adalah tindakan yang amat buruk dan sangat jahat.

Namun nampaknya media tidak langsung mengambilkira sensitiviti apa yang disiarkan dan kesannya kepada pemikiran dan masyarakat awam terutama pembaca muda.

MAPIM berpendapat adalah sangat tidak bertanggungjawab untuk media mensensasikan kes ini dalam bentuk berita utama di muka depan walaupun dengan cara yang sangat menjijikkan.

Tidakkah media ada pertimbangan  yang lebih bermoral dari hanya  mencemar imej seseoang dan sekaligus melariskan akhbar media berkenaan.?

Apa yang lebih malang seolah-olah pihak berkuasa yang  bertanggungjawab merestu pelaporan sebegini hanya kerana ia dikaitkan dengan  musuh politik pemerintah..

Inikah etika media timur yang kita banggakan setelah kita menyatakan media barat tidak mempunyai  nilai moral.

Tajuk berita  sahaja sudah cukup menjijikkan..

Amat jelas pihak media dan juga pihak berkuasa yang sepatutnya mengawasi media kini mengulangi kesilapan yang sama melalui media dan TV dalam episod pembicaraan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim  pada 1998-1999 yang telah mencetuskan kemarahan masyarakat awam.

Pihak media seolah turut menyumbang dan sangat ghairah mencemarkan dan merosakkan pemikiran awam.

MAPIM dengan ini menuntut agar pihak kerajaan serta pihak berkuasa agama mengambil langkah tegas untuk memmberhentikan pelaporan tidak beretika dan melanggar nilai akhlaq yang dituntut oleh Islam dalam media berkaitan dengan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim dan mana-mana kes yang dibicara di mahkamah..

MAPIM juga menggesa agar Majlis Fatwa Kebangsaan segera mengadakan sidang untuk mengeluarkan fatwa mengenai hukum yang berkait dengan pelaporan berita yang mengaibkan seseorang di khalayak ramai.

Mohd Azmi Abdul Hamid

Setiausaha Agung

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia.(MAPIM).

Perihal

TERAS PENGUPAYAAN MELAYU, sebuah badan bukan kerajaan yang memperjuangkan agenda melayu

Dikirim dalam Minda Presiden

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Perhubungan TERAS

Bagi mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai TERAS Pengupayaan Melayu (TERAS), sila hubungi:

Salman Siddiqiy (019-4013782)
Cikgu Azmi (019-4744856)
Tarmizi (017-5606131)

KELAS BAHASA ARAB
(selangkah memahami al-Quran dan As-sunnah)
Di Kiosk Palestin, Sungai Petani
Hubungi : Ustaz Salman 019-4013782

laman utama
Jumlah Pengunjung
  • 317,616 hits
Kalendar
Februari 2010
M T W T F S S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
%d bloggers like this: