PPMK 10

HIJRAH KEPIMPINAN UNTUK MEMPERKASA BANGSA

 

Ucapan Bertindak Perhimpunan Penggerak Melayu Kebangsaan Ke 10

TERAS Pengupayaan Melayu

1 Muharram 1429 Hijrah

Oleh : Mohd Azmi Abdul Hamid Presiden

 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Segala puji hanya kepada Allah Rabbul Jalil yang mengHijrahkan kaum Muslimin untuk menerima nur dan mengeluarkan dari zulamat. Selawat dan salam ke atas junjungan Rasulullah s.a.w , imam para mujahidin, ahli keluarganya dan para sahabatnya , Insan terpileh yang dibenarkan memberi syafaat kepada umatnya .

Kami mengalu-alukan kehadhiran semua tetamu , perwakilan serta seluruh pencinta agama dan bangsa dalam PPMK TERAS kali ke 10 dengan ucapan Terbang helang di angkasaraya , Terbang megah bagaikan perwira , Menjelang Muharam kita bersua , Berazam mengangkat izzah bangsa. Sedekad sudah TERAS melangkah , Mengharungi onak , fitnah dan mehnah , Mengenangkan bangsa kian lelah , TERAS tetap tidak mengalah.

Hijrah menjadi titik bermula TERAS menempa sejarah 10 tahun yang lalu , mencatat suatu upaya untuk memperbaikki nasib bangsa. Niat dan iltizam kita sejak asal adalah jelas. Bangsa Melayu perlu segera diperbaikki . Kepincangan bangsa harus terus dirawati . Martabat bangsa harus kembali kepada titik kecemerlangannya yang asal iaitu Islam.

Bahawa kita telah bersepakat iaitu yang hendak kita gapai ialah KeIslaman bangsa Melayu didaulat dan diperkukuhkan , Kebangsaan Melayu dimurni dan disemarakkan , Kenegaraan Melayu dipertahan dan dimajukan dan Keumatan Muslimin Melayu dimantap dan dibangkitkan. Berasaskan hajat besar ini , TERAS melangkah dan bersemangatkan ruh Hijrah ini , TERAS memulakan amal memikul amanah bangsa dan umat. Untuk inilah asas kekuatan TERAS amat bergantung kepada keupayaannya melahirkan sebilangan pencinta bangsa dan agama , disusun atur sebagai saf penggerak yang lurus dan kemas , untuk menjayakan sebuah inqalab ( kebangkitan) dan taghir (perubahan) yang mampu bekerja dengan penuh iltizam merealisasikan hasrat menyelamatkan bangsa dan memertabatkan agama .

Mengambil semangat dan jiwa itu maka dicetuskanlah nama Perhimpunan Penggerak Melayu Kebangsaan sebagai tajuk pertemuan tahunan seluruh aktivis dan pendokong TERAS. Kami menggelarnya dengan katakunci “penggerak Melayu” lantaran inilah yang sangat diperlukan jika kita amati nasib dan perjalanan hidup bangsa Melayu masakini. Bagi kami membina sejumlah penggerak Bangsa menjadi prasyarat penting yang tidak boleh diperkecilkan. Bahawa kerja yang sangat berat ini memerlukan kekuatan mental , keutuhan emosi , keampuhan rohani dan ketahanan fizikal yang bukan calang-calang.

Kami sedar betapa menjadi seorang TEMAN TERAS (Tenaga Penggerak Masyarakat TERAS) tidak disediakan sambutan permaidani merah , hidup santai dengan kesenangan dan keselesaan. Sesungguhnya seorang penggerak kepada sebuah bangsa yang sedang tenat ini perlu kepada sifat , fe’el dan tabiat yang luar biasa. Sanggup mencekang mata , sedia berkeringat , mampu berjaga malam , tiada bermasalah hanya hidup dengan sesuap nasi atau berpuasa terus , cukup berkenderaan seadanya dan berumah sekadarnya , tiada selera kepada kesedapan dan kemewahan yang melekakan , siapsaga dipanggil kapan saja dan ke mana saja bila bangsanya dihina dan dikhianati , bila agamanya disakiti dan dicemohi.

Lantaran itu kami menghasilkan sebuah buku kecil “20 Pedoman” untuk dihadham dan dihayati oleh setiap penggerak jika mereka mahu disenaraikan sebagai TEMAN TERAS yang layak diamanahkan dengan tugas besar ini. Di ambang Hijrah 1429 ini ,TERAS merakamkan keprihatinannya terhadap faktor terpenting memperjuangkan masa depan bangsa dan martabat agama iaitu persoalan kepimpinan. Sejarah Melayu pra penjajah telah merakam kegemilangan kepimpinan Melayu lewat sejumlah empayar kesultanan Melayu.

Keagungan Kesultanan Melayu Islam di Pasai Acheh , Patani , Kedah , Melaka , Riau , Benteng tidak dapat diperkecilkan. Kerajaan-kerajaan Melayu telah menjulang martabat bangsa sebagai bangsa yang dapat mengenengahkan peradaban tinggi dan menjadi mercu tanda rujukan bangsa lain dalam pelbagai bidang termasuk perdagangan , pendidikan dan keilmuan, perundangan dan kehakiman , pentadbiran dan sistem pemerintahan. Sementara kita membaca sejarah pemerintahan 7 keSultanan Melayu yang memerintah selama 111 tahun yang sarat dengan kegemilangan , kita juga tidak dapat memadamkan sejarah konflik dikalangan kerabat penguasa Melayu yang telah mengakibatkan penjajah mendapat kesempatan untuk menjajah tanah Melayu dengan mudah.

Tidak dapat dinafikan juga kepimpinan Melayu tercatat dengan zaman perebutan kuasa dikalangan penguasa-penguasa Melayu yang juga menjadi sebab kejatuhan orang Melayu sendiri. Persengketaan golongan kraton di Perak , Selangor , Negeri Sembilan dan Pahang di abad ke 19 berakhir dengan British berjaya menguatkuasakan sistem residen dan menyebabkan kuasa raja Melayu tersudut hanya kepada persoalan adat pepatih sahaja. Demikian juga konflik antara Kesultanan Brunei dengan penguasa-penguasa Melayu di Sarawak telah mengakibatkan James Brook mencari kesempatan dan berjaya mengambil kuasa pemerintahan di negeri kenyalang itu .

Jika difikir secara logik tidak masuk akal Negara kecil seperti Portugal dan Belanda yang berbekal hanya beberapa armada boleh merentas 3 lautan besar dan dapat menawan nusantara Melayu dengan beberapa empayar keSultanan Melayu yang sangat gagah . Sejarah tidak dapat memadamkan catatan tahun 1511 ketika Kesultanan Melaka ditawan oleh Portugal dan kemudian pada 1641 oleh Belanda dan 1874 oleh Inggeris. Barngkali elok kita bermuhasabah sesudah 50 tahun terlepas dari penjajahan yang memakan masa 446 tahun. Apakah yang menyebabkan bangsa ini kalah kepada kuasa imperialis Barat dalam masa sedemikian lama?

Kami dengan ini mengajak semua penggerak bangsa akur kepada hakikat bahawa jatuh bangunnya bangsa Melayu terletak kepada kualiti kepimpinan yang ditampilkan. Maka diambang 1429 Hijrah ini kami membawa judul mencari kepimpinan bangsa berkualiti menjadi sangat mendesak oleh bangsa Melayu abad ke 21 ini apatahlagi jika kita berhasrat memenuhi amanah umat untuk menyerlahkan ‘izzah Islam.. Dalam persekitaran yang semakin mencabar kami melihat faktor yang akan menjadikan survival bangsa Melayu boleh tergugat atau tidak ialah tatkala kita gagal melahirkan kepimpinan yang sejati. Ertinya sejati dalam akhlaq , sejati dalam berwawasan dan menjadi teladan dalam semua hal buat diikuti bangsa. Ciri ini nampaknya maseh gersang pada bangsa ini setelah diterajui oleh kepimpinan 5 Perdana Menteri. Oleh itu kami merasakan azam 1429 Hijrah buat bangsa Melayu sangat penting dijuruskan kepada usaha untuk membina dan melahirkan kepimpinan Melayu yang mantap.

Sepanjang 2007 negara diwarnai oleh pelbagai peristiwa yang memberi kesan kepada bangsa Melayu . Malah di permulaan 2008 inipun kita digemparkan oleh kejutan politk dan pengakuan yang menyentak seluruh kepimpinan peneraju sebuah kerajaan berwawasan hadhari. Perkembangan dan pergolakan politik Negara secara langsung menunjukkan kepimpinan Melayu sentiasa berhadapan dengan konflik dalaman yang tidak kunjung selesai. Akibat kekecohan yang ketara di saf kepimpinan Melayu dalam pelbagai bidang semada kepimpinan politik , ekonomi , sosial , budaya , korporat dan birokrat serta intelektual , kami mendapati kepimpinan bangsa Melayu kehilangan tumpuan untuk memperbaikki nasib bangsa. Disamping banyak retorik politik dilaungkan , kita juga menyaksikan tabiat bergimik dalam kepimpinan yang tidak menguntungkan bangsa.

Dengan aksi menghunus keris dan bertempik untuk mengistihar perang ke atas bangsa sendiri , ternyata kepimpinan Melayu mudah dibuai emosi yang tidak terkendali. Menghulur bantuan kepada bangsa yang terpinggir bukan dilihat sebagai sebuah amanah tetapi sebagai sebuah PR dan pembinaan imej untuk diperaga. Menjelajah di kawasan Melayu terlantar bukan kerana mahu merasai penderitaan dan mencari jalan mengatasi kenapa derita itu berlaku , akan tetapi kerana mahu dilihat merakyat dan perihatin kepada rakyat. Anehnya rakyat itu jualah yang sering dijadi bahan foto untuk menunjukkan pelayanan pemimpin yang beraspirasi tinggi bagi memudahkannya mendaki puncak perjawatan yang lebih menawarkan keselesaan. Pernyataan-pernyataan yang nampaknya lebih untuk menonjolkan diri dari benar-benar mengatasi masalah bangsa menyebabkan orang Melayu terus menghadapi ketidaktentuan masa depan.

Nampaknya masyarakat Melayu terbanyak tidak dapat menaruh harapan yang terlalu besar kepada kepimpinan Melayu yang sedia ada , lantaran yang disaksikan dan dipekikkan ialah laungan dan retorik besar tanpa komitmen bersungguh untuk merubah nasib bangsa. . Yang nyata ialah persoalan bangsa Melayu dalam pelbagai sektor kini sangat rapuh bila berhadapan dengan persaingan dan rempuhan global sehingga banyak kepentingan bangsa terpaksa diperjudikan hanya kerana pemimpin-pemimpin mencanangkan agenda berlumba di pentas dunia. Pemikiran dangkal para pemimpin bangsa telah meletakkan bangsa Melayu dalam keadaan yang merugikan.

Bukan kerana bangsa Melayu tidak mahu dan tidak mampu bersaing , akan tetapi akibat pemimpin yang tidak jujur dan hanya mementingkan kuasa dan kedudukan daripada soal memperbaikki nasib bangsa Melayu terbanyak , telah menjadikan bangsa Melayu terus berada dipihak yang tersudut. Sikap mabuk jawatan dan gila kuasa sering diperlihatkan dalam kelompok kepimpinan bangsa.ini. Bukan asing lagi cerita politik wang , politik cantas-mencatas dan politik bunuh, menjadi watak politik bangsa. Bahasa politik nampaknya mempunyai kamusnya sendiri yang tidak mempunyai kaitan samasekali dengan nasib rakyat. Politik dianggap sebuah permainan , berparti politik dilihat sebagai medan bertarung merebut pengaruh.

Golongan kepimpinan elit bangsa ini mempamirkan watak feudal yang sangat ketara sehingga yang menjadi keutamaan ialah untuk mendapat tempat dihati mereka yang berkuasa dan berharap akan membuka peluang untuk melanjutkan cita-cita naik ke atas.. Soal haq dan batil bukan menjadi pantang larang dalam kepimpinan bangsa. Awlawiyat siyasi (keutamaan politik) mereka bukan untuk perubahan tetapi untuk kantong masing-masing , bukan untuk transformasi bangsa tetapi untuk tengkorok peribadi.

Kini 2008 menjelang dengan sejumlah isu-isu bangsa yang maseh terus berpanjangan. Dengan kepimpinan Melayu diperingkat Negara yang sileh berganti dari peringkat negeri dan pusat , dari peringkat akar umbi sehingga korporat, yang nyata isu-isu yang mendepani bangsa semacam tidak berkesudahan. Apakah kita menghadapi suatu laknat bangsa yang tidak terawatt lagi? Perhatikan ketika mana bangsa Melayu melihat kampong halaman seta tanah milik Melayu ditelan pembangunan tahun demi tahun .Kepimpinan Melayu terus beretorika dengan pelbagai pengumuman .Malangnya pengincupan tanah milik Melayu terus meruncing.

Kini pembangunan terus dipacu yang melibatkan pengambilan tanah rakyat terus menerus di beberapa negeri melalui Akta Pengambilan Tanah 1960 . Atas nama pembangunan projek mega , kawasan pertumbuhan ekonomi yang digelar pembangunan koridor ekonomi dijangka akan menelan lagi tanah yang umumnya akan melibatkan tanah milek Melayu. Dasar Tanah Negara maseh belum mampu menyelesaikan masalah pembangunan tanah termasuk soal tanah wakaf Melayu . Kes penyelewengan dan salahguna kuasa yang mengakibatkan tanah Melayu tergadai dan pindah tangan kepada bukan cerita baru. Bertahun-tahun isu tanah Melayu diungkap dalam pelbagai forum dan persidangan namun ia terus tidak menunjukkan tanda yang menyakinkan bahawa orang Melayu tidak akhirnya merempat di Negara sendiri.

Sejauhmanakah peninggalan Tanah Rizab Melayu sehingga ke saat ini dan apakah ia benar-benar maseh ujud seperti yang direkodkan , Allah sahaja yang Maga Mengetahui. Namun dari hari ke hari kita membaca berita projek-projek yang diumumkan untuk akhirnya mengambil tanah Melayu. Adakah pemimpin Melayu mengambil tahu dan secara serius menangani isu ini ? Dari apa yang kita ikuti , perbahasan di DUN dan Parlimen jarang kedengaran hal ini diungkit. Demikian juga persoalan gejala soal bangsa Melayu yang bertalu-talu berlaku seolah-olah bangsa ini tidak mampu mengatasi masalah yang sangat jelas boleh di atasi , hanya jika pemimpin-pemimpin Melayu bertegas .

Siapakah jika tidak pemimpin-pemimpin birokrat dan politik Melayulah yang mengeluarkan keizinan KDN kepada majalah-majalah hiburan dan novel murahan , kebenaran menyiarkan acara hiburan yang tidak sesuai dengan budaya bangsa , keizinan resmi untuk terus mengganjurkan konsert yang tidak habis-habis merosakkan adab pergaulan generasi muda , kelulusan siaran drama , filem dan acara TV yang meninggalkan kesan negatif kepada nilai dan budaya hidup bangsa adalah sederet isu yang sebenarnya boleh diatasi dengan ketegasan pemimpin . Akan tetapi sikap pemimpin Melayu yang umumnya bermahzab liberal dan berfiqah plural inilah telah mengadai akhlaq anak bangsa sehingga Melayu tidak lagi dihormati sebagai bangsa berbudi dan bersantun tinggi.

Akibatnya perpsepsi bangsa lain terhadap bangsa Melayu pasti buruk dan tidak dihormati. Bercakap sahaja persoalan anak muda Melayu , bangsa lain akan mencemuh bahawa biarlah bangsa Melayu terus bergelut dengan isu dadah , mat rempit , lepak , buang anak , penceraian , jenayah , maksiat , sumbang mahram , hiburan liar , pengangguran dan seribu satu masalah sosial. Ditambah semangkok lagi pemimpin-pemimpin media Melayu ternyata bukan sahaja berkesan dalam mendedahkan keruntuhan sosial bangsa malah turut tidak rasa bersalah mempromosi gelagat budaya tidak beradab dikalangan golongan budayawan dan seniman Melayu . Lihat apa yang sudah berlaku kepada Kebudayaan Kebangsaan .

Bukan sahaja ia tidak pernah menjadi ungkapan dan perbahasan , malah pemimpin-pemimpin Melayu juga kelihatan tidak merasa bersalah berlkaunya penghakisan budaya kebangsaan yang berteraskan budaya Melayu . Bahasa rojak , kemasukan budaya luar dari segenap pelusuk dunia yang menengelamkan budaya bangsa sudah tiada yang mahu mengambil tahu. Perhatikan gelagat pemimpin-pemimpin politik dan korporat serta artis-artis elit Melayu yang lebih selesa berbahasa dan bergaya asing ketika berinteraksi. Lihat bagaimana mereka memperagakan gaya hidup asing ; dari bentuk kediamanan , pakaian dan fesyen serta assesori hiasan diri dan rumah , acara-acara sosial sehingga merayakan perayaan Islam.

Segalanya dipakej kembali atas nama mahu kelihatan global . Biarlah sebutan Assalamualaikum , Alhamdulillah dan Insya Allah itu hanya pada bibir padahal implikasi ungkapan itu tidak membawa kesan semasekali kepada gaya hidup mereka yang jauh bertentangan dengan kalimah-kalimat yang dilafazkan tersebut . Dengan unkapan dan lafaz kalimat-kalimat Islam itulah mereka mencampuradukkannya dengan acara-acara mungkar yang merosakkan bangsa.. Pemimpin-pemimpin Melayu elit nampaknya tidak merasa berdosa mengaitkan acara-acara yang melanggar segala hukum syara’ dengan kalam Allah. Retorik bangsa glokal yang diungkap pemimpin Melayu sebenarnya bermaksud melokalkan apa yang global sehingga yang global berinti Barat itu lebih dominan dan yang lokal itu akhirnya terhakis..

Mereka tidak merasa berdosa dengan penodaan budaya bangsa malah turut menjadi duta kepada budaya global untuk diikuti masayarakat lokal. Akibat kelekaan dan sikap tidak peduli pemimpin-pemimpin Melayu itu menyebabkan kemungkaran ini menjadi barah sosial yang parah dan kini kita sudah mencapai peringkat kronik persis pesakit kanser menanti maut. Di tangan pemimpin Melayu jugalah lesen judi dan arak dilulus , konsert artis Barat menggila diizinkan , filem budaya ganas dan lucah dipermisikan , pusat hiburan dan segala khidmat sosial ascort dibenarkan.

Jika ini hakikatnya, tidak keterlaluan jika kita merumuskan pemimpin-pemimpin elit Melayu itulah sebenarnya pembunuh bangsanya sendiri. Sementara itu bangsa lain termasuk pendatang asing bertungkus lumus menguasai apa sahaja ruang yang diperolehi untuk bertapak kukuh di tanah air ini. Statistik terbaru melaporkan 20% dari 200,000 hingga 300,000 pekerjaan baru yang dikatakan diujudkan di Negara ini dikuasai oleh pendatang asing. Apa sahaja pekerjaan yang ditolak bangsa Melayu akan dikerumuni bangsa lain , apa sahaja kemahiran yang tidak diendah bangsa Melayu akan dikuasai bangsa lain.

Kini peruntukan kuota Melayu untuk institusi-institusi tertentu sudah mula didesak untuk dibuka atas nama meritokrasi. Atas alasan orang Melayu sendiri tidak dapat memenuhi syarat kecemerlangan akademik yang diperlukan semada dalam institusi awam , professional atau teknologi , malah termasuk perjawatan tinggi dan khusus dalam bilang keselamatan dan ketenteraan , maka bangsa ini akan melalui peminggiran- sendiri ( self alienation) dalam tanah air sendiri. Siapakah yang menggubal dasar ini , siapa yang merombak peraturan ini , jika tidak pemimpin politik dan birokrat Melayu itu jualah.!. Maka natijahnya sangat merunsingkan kita , jika dihitung implikasinya dalam jangka masa panjang.

Sepintas lalu sahaja kita dapat melihat kesannya sehingga ke peringkat sektor kecil seperti kedai gunting rambut , tukang kasut , kedai bakeri , bengkel basikal dan motor , pembuat kunci , pembuat bingkai dan potong cermin , memperbaikki tayar kereta , kedai foto dan fotostat , pembaik jam , pembuat pembalut kerusi kereta , bengkel besi dan lain-lain …… telah jauh dikuasai bangsa lain. Adakah boleh kita persalahkan bangsa lain ketika pemimpin bangsa Melayu sendiri tidak serius untuk memastikan generasi mudanya boleh hidup berdikari Bolehkah kita menuding jari kepada orang lain jika ibubapa Melayu sendiri yang membiarkan anaknya merempit di malam hari , pemimpin Melayu pula bercakaran sesama sendiri ( dari merebut jawatan Ketua Bahagian sehingga bercita-cita menjadi Menteri.) , professional dan korporat Melayu pula mengkhayalkan hidup mewah sementara anak-anak bangsa sendiri merempat sana kemari mencari kerja di syarikat bangsa lain ?. Sementara pelbagai agensi mengujudkan ratusan jenis kursus kemahiran yang disediakan untuk bangsa Melayu , anak-anak Melayu ramai pula yang memileh terlibat dengan gejala sosial dan menganggur di bandar dan desa.

Pemimpin Melayu bermegah dengan melihat anak Melayu dihimpun dan dibekalkan dengan pakaian seragam untuk berkawat ditengah-tengah panas matahari di acara-acara resmi , bermotosikal riuh rendah kesana kemari membawa bendera kerana menyambut hari kemerdekaan dan tahun baru , merasa kagum melihat anak Melayu hebat menjadi peserta di acara One in a Million , Anugerah Hiburan , Gang Staz dan entah apalagi. Anak bangsa lain pula sibuk diletakkan di institusi pendidikan terbaik dan mereka bertungkus lumus memastikan mereka akan dapat mengambil tempat di jawatan penting semada dalam sektor awam mahupun swasta.

Secara demografi pula , kita sudah menyaksikan secara jelas perubahan wajah kependudukan di kawasan tertentu yang tidak mempunyai lagi wajah Melayu melainkan sebagai bangsa minoriti.Lihat sahaja di kotaraya Kuala Lumpur dan kotaraya yang lain , wajah Little India , China Town dan Little Jakarta sehingga kepada ujudnya kawasan-kawasan rakyat Indonesia , Bangladesh , Vietnam , Nepal , Filipina , Pakistan yang telah bertapak sehingga anak watan dari bangsa Melayu sendiri terpaksa meminggirkan diri.. Bagaimana ini boleh berlaku ?. Siapa yang membenarkan ini berlaku? Kita mengeluh anak bangsa menganggur tetapi sudah lebih 2 juta pendatang asing menggangkut keluar berbilion ringgit dihantar pulang ke Negara masing-masing dari pekerjaan yang mereka kuasai di Negara ini.

Siapa yang membawa dan membenarkan dasar pekerja luar dimasukkan? Siapa dan kenapa corak pembangunan sebegini yang dijalankan? Bukankah dasarnya , peraturannya , sistemnya digubal , dikawal dan dikuatkuasa oleh pemimpin-pemimpin politik dan birokrat Melayu juga? Kami meneliti persoalan kepimpinan Melayu yang tidak cukup memberi perhatian kepada sejumlah masalah-masalah bangsa Melayu . Sesudah 50 tahun merdeka wajah bangsa Melayu yang maseh terlantar dalam kemiskinan maseh terus ditemui. Pemimpin Melayu hanya berebut peluang untuk membantu ketika mana mereka mendapat publisiti dan menonjol imej . Bangsa Melayu yang miskin akhirnya menjadi alat publisiti buat pemimpin yang mahu dilihat berjiwa rakyat. Kita juga maseh terus menyaksikan kualiti kepimpinan Melayu yang dirosakkan dengan kepincangan dan salahgunakuasa.

Maklumat mengenai pelbagai cerita yang ada pada pemimpin Melayu sudah tidak asing lagi . Sudah jamak diketahui kes-kes rasuah , berkonspirasi politik untuk merebut jawatan , mengejar gelaran , menompok kekayaan , berkolusi dengan perasuah , amalan kronisme dan nepotisme dalam kehidupan sebahagian pemimpin Melayu.. Apa yang tidak lagi tercatat mengenai kebusukan dalam kepimpinan bangsa ini ; dari merebut kedudukan jawatankuasa masjid , surau dan JKKK sehingga bertelingkah dalam persatuan bola sepak , dari mencatur dalam jawatan PIBG sehingga berkrisis dalam menentukan siapa harus memimpin mahasiswa , dari melobi untuk menjadi calon piliharanraya hingga bertelagah dan berjual beli siapa akan menjadi hakim. Dengan semua gejala kepimpinan yang tidak mampu membangkitkan sebuah citra bangsa yang diharapkan , kami mengusulkan agenda REMENSI iaitu revolusi mental dan sikap yang sangat besar dikalangan semua lapisan bangsa untuk menyelamatkan bangsa Melayu dari kepincangan yang berpanjangan ini.

Dan revolusi ini kami usulkan sebagai suatu keperluan yang menjadi pra syarat melonjakkan bangsa untuk keluar dari kemelut yang sedang melanda. Kami menghuraikan agenda Remensi ini dalam konteks dan kerangka Islam yang menjadi pendorong dan pewarna kepada watak bangsa. Dengan agenda Remensi yang digerakkan dalam kerangka pengabdian diri secara total kepada Allah , kita boleh melahirkan ciri dan watak kepimpinan bangsa bertamadun tinggi untuk melayakkan kita menempatkan diri sebagai pemimpin umat . Kami ingin menghuraikan beberapa persoalan pokok yang berkait dengan status mental dan sikap bangsa Melayu masakini. Dari sudut mental , dari satu segi bangsa kita masakini terkondisi oleh fenomena berada dalam bingkai mental yang jumud yang kami gelar sebagai “minda beku”. (mind set).

Ujud senario kebanyakan bangsa kita berpuas dengan suasana yang ada , senang dengan persekitaran yang berlaku , selesa dengan pemikiran yang sedia berkembang . Meneliti semula dan menyemak kembali senario serta realiti dan keadaan bangsa tidak menjadi keperluan buat bangsa Melayu terbanyak. Bahawa ada anggapan semuanya akan diurus oleh pihak berkuasa , segalanya akan dikendali oleh pihak lain dan apa sahaja masalah akan diatasi oleh pihak berwewenang . Ini adalah minda beku yang dicirikan kepada kebanyakan minda bangsa Melayu . Cara berfikir begini kami anggap sedang bersarang di kalangan bangsa ini. Sementara dari segi yang lain pula , ada juga fenomena “minda lepasbebas” (mindless). Iaitu kelompok bangsa Melayu yang tiada memilikki pemikiran apa-apa melainkan hanya hanyut dalam arus yang ada.

Gaya dan budaya hidup larut dalam gelombang yang tiada berakar dan tiada berasal. Kelompok ini puas mengikut setia dan berkelana selesa dalam budaya yang dianggap itulah yang ada dan tidak perlu bersusah-payah bertanya dan bersoal. Hanyut dan larut menjadi sifat mereka yang tiada mahu hidup berisiko . Dari sudut sikap pula yang jelas bangsa Melayu maseh dijangkiti dengan sejumlah penyakit yang perlu segera dirawat. Sikap tidak peduli , tidak mahu terlibat , dan enggan mengambil berat untuk mengatasi masalah menyebabkan beban yang melingkari bangsa ini berpanjangan. Manakala sikap bergantung dan bersandar kepada jaminan pihak berkuasa , terpengaruh dengan keselesaan , menyerah kepada keputusan yang diambil orang lain dan memerhati hanya dari jauh mengakibatkan bangsa ini mudah diperkuda orang lain..

Sementara tidak serius dalam menyelesaikan kerja , kurang fokus kepada matlamat untuk memaju diri , mudah mengalah dan tidak melihat perubahan diri sebagai keperluan yang penting untuk mengangkat martabat hidup menatijahkan bahawa bangsa Melayu dianggap tidak bermaya mengendali urusan sendiri . Natijahnya dapat dilihat dalam kehidupan nyata bangsa Melayu. Kita dilihat dengan kacamata yang rendah oleh bangsa lain akibat sejumlah sikap negatif yang dikaitkan dengan bangsa kita.

Serangkai etika kerja yang negatif dikaitkan dengan petugas Melayu termasuk sikap malas , tidak berdisiplin , cuai dalam bertugas , suka membuang masa dengan sembang kosong , lembab bertindak , tidak berinisiatif untuk membuat sesuatu dengan sempurna , suka dengan kerja yang mudah dan tidak mencabar , tidak suka meningkatkan kemahiran kerja , suka mengambil jalan mudah , malas membaca adalah sederat ciri-ciri yang dikaitkan dengan kualiti bangsa dikacamata bangsa lain. Akibatnya pandangan hormat ke atas bangsa Melayu tidak ada pada bangsa lain.Apakah adil untuk dikatakan semua petugas Melayu begini.

Sudah tentu tidak , akan tetapi umumnya tanggapan tersebut kelihatan ada kebenarannya juga. Lebih buruk lagi mereka menggangap Melayu mudah dilekakan dan mudah dipinggirkan hanya dengan sedikit habuan , sedikit suapan dan sedikit pujukan. Biarkan Melayu memegang jawatan pentadbiran kerajaan asalkan mereka terus dapat mengambil kesempatan akibat kelemahan bangsa Melayu. Maka Melayu yang berpakaian seorang pegawai kerajaan tidak sebenarnya melambangkan kekuatan bangsa kerana sekitar 900,000 ahli karyawan (kakitangan) kerajaan berbangsa Melayu itu maseh tidak banyak memberi impak kepada meningkatkan status bangsa dalam pembangunan Negara.

Lebih separuh Menteri Kabinet berbangsa Melayu itu tidak berkesan dalam mengatasi pelbagai nasib Melayu terpinggir di kawasan Bandar , bahawa ribuan professional; ahli cendikiawan dan ratusan ahli korporat Melayu tidak juga nampak mampu mengangkat harakat bangsa Melayu terbanyak dikalangan petani , nelayan , pekebun kecil , peneroka serta buruh dan pekerja Melayu Bahawa walaupun kita dikatakan ada ratusan ahli cendekiawan sosial dan ekonomi yang dianggap pakar , namun keadaan gejala sosial bangsa Melayu serta keterbelakangan ekonomi Melayu tidak banyak berubah berbanding dengan bangsa lain akibat bangsa ini merasa selesa dijamin oleh kerajaan. Demikian bangsa lain tidak merasa gentar dan terpegun dengan Melayu yang memegang kuasa birokrasi dan politik di Negara ini.

Selagi bangsa Melayu secara umumnya berhadapan dengan pelbagai karenah sosio-budaya serta ekonomi-politik yang semakin menjunam akibat kepimpinan masyarakat Melayu dalam pelbagai peringkat yang berkecamuk dan sarat dengan krisis pelbagai dimensi , selagi itulah bangsa Melayu akan terus beraja di hati tetapi tidak bertuan di tanah sendiri. Bagaimana kita harus melancarkan sebuah perubahan besar-besaran dikalangan bangsa ini ? Agenda Remensi ini bagi kami merupakan agenda yang sangat relevan dan sepatutnya digarap dengan serius. Kami dengan ini melakarkan garis-garis besar gerakerja melahirkan kepimpinan Melayu untuk mengembalikan izzah Muslimin di Negara ini. 1.Membangun dan menyemarakkan pembinaan syakhsiah Islami Ini adalah pra syarat terpenting. Membina syakhsiah Islamiyyah diperingkat fardhiyyah bangsa Melayu adalah batu asas segala kebangkitan yang murni.

Pendekatan Islam yang meletakkan setiap individu sebagai asas pembinaan sebuah masyarakat tidak boleh diperkecilkan. Lantaran itu TERAS memberi perhatian utama dalam gerakerja untuk membina setiap individu bangsa Melayu agar dapat menzahirkan kemuliaan akhlaq yang tidak boleh dikompromi dengan apa-apa sekalipun. 2.Memerangi Kemungkaran Budaya Bebanan bangsa terletak kepada kemungkaran yang melekat kepada bangsa itu sendiri. Selagimana bangsa Melayu tidak dimerdekakan diri dari segala kemungkaran dalam seluruh aspek dan manifestasinya , bangsa ini tidak akan mungkin dipulihkan. Kita perlu melancarkan kempen tidak berkompromi dengan apa sahaja kemungkaran semada dalam dimensi sosial mahupun ekonomi dan politik. Budaya sekecil bersembang kosong sehingga kepada sikap berbelanja membazir dalam majlis kenduri perlu dihakis. Tabiat tidak menunai janji sehingga rasuah dan menyalahguna amanah rakyat perlu diperangi. Tabiat merokok dikalangan orang Melayu sehingga maksiat dikalangan pemimpin mesti dikikis.

Kita perlu melancarkan perang habis-habisan disetiap kelompok masyarakat Melayu sehingga segala gejala yang telah bertahun-tahun membeban bangsa ini iaitu penagihan dadah , keliaran anak muda , keterlibatan dalam gejala judi dan arak , budaya lepak , pronografi , pelacuran , majalah murahan perlu di benteras ke akar umbi . Slogan kita adalah “sifar toleransi terhadap kemungkaran bagi bangsa Melayu” . 3..Mencetuskan gerakan REMENSI ke seluruh Negara . TERAS ingin mengajak semua penggerak Melayu bersama dalam agenda Remensi TERAS . Dengan matlamat yang jelas untuk merubah minda dan menganjak sikap bangsa , Modul perubahan minda dan anjakan sikap akan digubal untuk dimasyarakatkan semada diperingkat institusi mahupun diperingkat keluarga. Modul yang diguna untuk diserapkan dalam pendidikan formal dan tidak formal dalam masyarakat akan dilancarkan dalam bentuk bahan-bahan yang akan merentas setiap lapisan masyarakat Melayu. Agenda Remensi ini perlu menyentuh seluruh sektor bangsa Melayu dari petani , nelayan , buruh , mahasiswa , pendidik , remaja , ibubapa , pentadbiran dan pemimpin akar umbi.

Kualiti minda dan sikap yang berciri tegas , berdisiplin , dinamik , amanah , maju diri , peduli sosial , beriltizam dan berlumba melakukan yang terbaik akan menjadi inti program Remensi. 4.Memurnikan politik bangsa. TERAS melihat persoalan politik bangsa Melayu dengan sangat merunsingkan. Sementara ada asas untuk menerima hakikat perbedaan pendirian dalam sikap berpolitik atas alasan prinsip , namun nampaknya sikap tertutup dan tidak mahu bekerjasama dalam hal yang tidak bersengketa , tidak dapat kita lakukan. Maka bangsa Melayu secara umumnya menanggung kerugian apabila ada sikap fanatik membuta tuli berlaku dikalangan ahli politik bangsa Melayu. Perbedaan semakin meluas dan kerja-kerja khairat untuk bangsa tersiseh.Sikap prasangka yang menebal sehingga hal-hal yang jelas menguntungkan orang Melayu juga menjadi mangsa. Natijahnya dilihat dalam perebutan jawatan di institusi sekecil qaryah dan PIBG menjadi fitnah besar dikalangan bangsa Melayu.

Sangat pedih melihat politik ganas seperti menafikan bantuan , menahan , menembak dan menyeksa bangsa sendiri melalui agensi keselamatan , menidakkan biasiswa , memindah randahkan dan memecat pejawat , menyekat majlis ilmu , mengugut orang yang membantah , membisukan pendapat orang lain yang tidak sebulu , memberi gambaran negatif dan palsu terhadap pesaing dalam media Melayu sendiri , pileh kaseh terhadap usahawan bangsa sendiri ….hanya kerana pihak tersebut tidak menerima kehendak pepemrintah yang berkuasa adalah keterlaluan. Kami menyeru demi Islam dan masa depan bangsa Melayu , politik pecah ini sepatutnta diminimakan.Pihak pemerintah yang berkuasa penuh seharusnya tidak bersikap melulu dalam bersikap terhadap pesaing politiknya. Sikap dan pendekatan yang lebih adil dan demokratik hendaklah ditunjukkan. Politik menzalimi lawan hanya kerana terlalu fanatik terhadap kuasa hendaklah dihentikan.

Manakala persaingan dalam politik secara kotor sehingga yang rugi adalah bangsa snediri hendaklah dimuhasabahkan dengan ikhlas. Gerakan pemurniann politik Melayu perlu segera dilancarkan. TERAS berharap semua kelompok badan-badan Melayu yang perihatin terhadap politik masa depan bangsa berusaha untuk membudayakan politik Islam yang sesungguhnya. TERAS dan isu antarabangsa Diakhir kalam TERAS tidak akan lupa menyatakan pendirian kami terhadap keadaan umat diperingkat antarabangsa. Umat Islam yang terus ditindas di Palestin menjadi hutang umat yang maseh belum dapat dilunaskan sehingga hari ini. Perjanjian damai yang diinginkan hanya damai yang berada dibawah telunjuk Amerika. Demikian juga nasib umat di Iraq dan di Afghanistan yang terus dibawah pencerobohan Amerika , perlu kperihatinan seluruh umat Islam di Negara ini.

TERAS menyatakan solidariti dan persaudaraannya kepada seluruh umat Islam yang berada dibawah penindasan seperti di China , Thailand dan Mindanao . Kami menuntut agar Kosovo diiktiraf kemerdekaannya oleh OIC walalupun ditentang oleh Russia. Demikian juga nasib perjuangan Mahkamah Islam di Somalia , hegemoni Amerika yang mendalangi Ethopia untuk menyerang Somalia hendaklah dibantah dengan keras. Kami menyatakan juga solidariti dengan perjuangan umat Islam di Pakistan yang inginkan keadilan dari regim Parvez yang menjadi budak kepada Amerika sehingga menghancurkan Negara itu. Penutup Kami berkeyakinan jika bangsa Melayu kembali kukuh sebagai kaum yang mendapat jaminan bahawa Allah akan merubah nasib kita kerana kita telah memenuhi syarat perubahan yang diperintahkan ke atas kita , maka harakat dan martabat bangsa dapat dipulih semula. Sesungguhnya suara-suara lantang mengungkit dan mempersoal hak bangsa dan status agama Islam tidak mungkin tercetus jika tidak akibat dari kelesuan kepimpinan dan kedaifan bangsa kita.

Umat Melayu Islam yang berkekuatan sekitar 12 juta ini tidak boleh dibiar menjadi salah satu buih antara buih-buih umat yang hanyut dibawa arus dari ombak yang dialun orang lain. Kami yakin kita boleh melakukannya. Marilah dengan kehadhiran kita yang sekecil ini tetapi dengan membawa jiwa sejuta umat , kita ubah nasib bangsa ini. Mari kita bersatu tenaga meletakkan kepentingan izzah Islam dimartabat paling atas. Sesungguhnya amanah menjulang Islam di bumi Malaysia ini terletak dibahu kaum Melayu . Kaum yang ditaqdirkan mendapat tuah pertunjuk Islam yang tumbuh dicelah-celah kejahilan dan kejahiliyyahan zaman pra Islam. Dengan melangkah sederab , bergerak bahu-membahu , maju sama tinggi , niat satu arah , kita mencipta zaman baru untuk menjamin masa depan bangsa demi memenuhi amanah agama.

Kepada semua TEMAN TERAS yang menyumbang bagi menjayakan PPMK ke 10 ini kami rakamkan setinggi penghargaan. Untuk TEMAN-TEMAN di masjid Al Muhsinin ini kami mengungkap jazakallallahu khair. Demikian juga kepada tetamu undangan kami catatkan doa agar diganjari Allah akan sumbangan anda sekalian.

Allahu Akbar walillahilhamd

Tinggalkan komen

Perhubungan TERAS

Bagi mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai TERAS Pengupayaan Melayu (TERAS), sila hubungi:

Salman Siddiqiy (019-4013782)
Cikgu Azmi (019-4744856)
Tarmizi (017-5606131)

KELAS BAHASA ARAB
(selangkah memahami al-Quran dan As-sunnah)
Di Kiosk Palestin, Sungai Petani
Hubungi : Ustaz Salman 019-4013782

laman utama
Jumlah Pengunjung
  • 447,065 hits
Kalendar
Mei 2024
I S R K J S A
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031